Günümüzde evcil hayvanlarımızla birliğimiz arttıkça hastalıkları da çoğalmış durumda. Bu hastalıklardan birisi de Kedi Enfeksiyoz Peritoniti yaygın bilinen adıyla fip hastalığı, kedilerde viral olan bir hastalıktır. Feline İnfektious peritonitis adının ilk üç harfiyle anılmaktadır.

Kedi sahiplerini korkutan bu virüsün, asıl nedeni koronavirüs temelli olmasıyla birlikte bu tip koronavirüs, insanlarda Covid-19 hastalığına neden olan koronavirüsten farklıdır. Islak ve kuru olarak ikiye ayrılan fip hastalığı ilerlemeye müsaittir ve maalesef hayati tehlike taşıyabilir. Genellikle 2 yaşından küçük 13 yaşından büyük evcil ve vahşi kedilerde görülür.

fip-kedi

Fip Hastalığı Nasıl Bulaşır:

Ortak mama-su kabı ve kum ile temas halinde taşıyıcı kedi sağlıklı kediye virüsü bulaştırabilir. Birden çok kedinin aynı ortamda yaşadığı alanlarda virüsün yayılma hızı daha fazladır. Taşıyıcı kedinin sağlıklı kediyle temasından kaçınılmalıdır ve ortamın hijyenine ve kedilerimizin aşılama programına dikkat edilmelidir. Bu gibi sebepleri maddeler halinde sıralamamız gerekirse ;

• Sağlıklı kedilerin taşıyıcı kediyle direk teması,
  • Sağlıklı kedinin taşıyıcı kedinin eşyaları ile teması,
  • Sağlıklı kedinin barınak, bakım evi gibi birçok kedinin bulunduğu ortama girmesi,
  • Sağlıklı kedinin bağışıklık sisteminin baskılanması gibi durumlarda risk faktörleri artmaktadır.

Risk faktörlerinin artmasının ardından, virüs konakçı kedinin bağırsak mukoza hücrelerine yerleşerek burada çoğalmaya başlar. Kedilerimizin;

• Stres,
  • Bağışıklık sisteminin baskılanması,
  • Kortizon kullanımı (ilaç kullanımı),
  • Operasyon veya tedavi sonrası virüsün mutasyona uğraması durumunda hastalık belirtileri de şekillenmeye başlar.

fip-kedi

Kedilerde Fip Virüsü Teşhisi Nasıl Belirlenir?

Klinik belirtileri, tam kan sayımı, organ değerleri profili ve göğüs ya da karın boşluğundan alınan sıvı analizi gibi tetkiklerle belirlenir. Röntgen, ultrason gibi ileri görüntüleme yöntemleri kanıyı sağlamlaştırmaya yarar.

kedilerde-fip

Fip Tedavisi Nasıl Yapılır?

Uzun zamandır yapılamaz diye kabul edilen Fip tedavisi çeşitli antiviral ilaçlarla piyasada bulunmaktadır. Şu an için uzun dönemli etkileri hakkında kafalarda soru işareti bırakmakta olsa da kalıcı tedavisi kesin olarak kanıtlanamamaktadır ve üzerinde çalışmalar devam etmektedir. Bunun dahilinde veteriner hekimler kedinin durumuna göre en uygun tedaviyi tespit edip ona göre bir yol izlemektedir. 7/24 veteriner klinikleri bu durumda kaldığınız durumda sizler için acil tedavi konusunda yardımcı olacaktır.