Mantar hastalığı günümüzde tüm evcil hayvanlarda ve insanlar da görülebilen yaygın bir sorundur. Kedilerde mantar görülmesinin temel nedeni ise sık tüylerinin olması ve bağışıklık sistemlerinin zayıf olmasından kaynaklanmaktadır. Bunun yanı sıra daha pek çok farklı neden sayılabilir.

Kedilerde mantar enfeksiyonunun birçok belirtisi bulunmaktadır. Eğer kedilerde mantar tedavi edilmezse insanlara da bulaşma riski taşır.

Literatürde trichophytosis olarak bilinen mantar hastalığı, çeşitli mantarların enfeksiyon oluşturması ile görülmektedir. Mantar kedilerde cilt, tırnaklar ve iç organlarda gelişebilir. Bu nedenle tedavi yöntemleri de değişecektir.

Kedilerde Mantar Neden Olur?

Kedilerde mantar enfeksiyonuna neden olan faktörler birçok farklı başlık altında sıralanabilir. Ancak mantarın oluşmasında temel faktör zayıf bağışıklık sistemi ve temastır. Mantarlar genelde enfekte olan diğer hayvanlar, toprak veya mantar sporları içeren ortamlar ile temas sonrasında ortaya çıkmaktadır. Yine zayıf bağışıklık sistemi olan kedilerde de bu sorun daha sık görülür.

Kedilerde mantar hastalığının ortaya çıkmasında etkili olan temel unsurlar ise kısaca şunlardır:

• Kedinin vücudunda açık yaraların bulunması,
  • Yüksek nem ve ısı,
  • Hijyenik olmayan koşullar,
  • Microsporum canis, trichophyton mentagrophytes gibi mantar türleri vb.

Kedilerde mantar oluşmasında temas ve zayıf bağışıklık sistemi ilk sırada yer almaktadır. Kedilerde mantar evde tedavisi son derece zorlu olacağı için uzman bir veteriner hekim kontrolünde süreç takip edilmelidir.

kedilerde-mantar-tedavisi

Kedilerde Mantar Belirtileri

Kedinizde mantar olup olmadığını anlamak için kedinin davranışlarını ve fiziksel olarak değişimlerini gözlemlemeniz gerekecektir. Kedilerde mantar olması halinde birçok farklı belirti ortaya çıkacaktır. Bu belirtiler ise kedinin yaşam kalitesini önemli ölçüde düşürmektedir. Kedilerde mantar enfeksiyonlarının belirtileri erken teşhis edilmeli ve tedavi edilmelidir.

Kedilerde mantar belirtileri arasında kısaca şunlar yer almaktadır:

• Kızarıklık, pullanma, kabuklanma gibi ciltte görülen değişiklikler,
  • Kaşıntı ve enfekte olan bölgeleri yalama isteği,
  • Tüy dökme oranında artış,
  • Şişme,
  • Deri altı lezyonları,
  • Kötü koku duyulması,
  • Fiziksel aktivitelerde azalma,
  • Halsizlik ve yorgunluk davranışları,
  • Nefes darlığı,
  • Hapşırma vb.

Depresyon ve stres gibi faktörler de yine mantar hastalığı sonrasında kedilerde ortaya çıkabilecek unsurlar arasında yer almaktadır. Tüm belirtilerin doğru algılanması ve en kısa sürede tedaviye başlanması önemlidir.

Kedilerde Mantar Tedavisi

Kedilerde mantar tedavisinde kullanılan birçok yöntem bulunuyor. Bu yöntemler arasında ilk sırada kedilerde mantar ilacı kullanımı yer almaktadır. Ancak bu tek başına yeterli bir unsur değildir. Hangi tür mantarın enfeksiyona neden olduğu belirlendikten sonra buna uygun olarak serum, krem ve oral yolla alınan ilaçlar kullanılabilir.

Kedilerde mantar tedavisi için antifungal ilaçlar tercih edilebilir. Bu ilaçlar mantar enfeksiyonunu ortadan kaldırmak için ve etkilerini azaltmak için kullanılır. Ayrıca kedinin yaşam koşulları da gözden geçirilmelidir. Özellikle yaşam alanlarının hijyenik olması ihtiyaç duyulan en temel unsurlar arasında yer almaktadır.

kedilerde-enfeksiyon-belirtileri

Kedilerde Mantar Tehlikeli Mi?

Kedilerde mantar gibi rahatsızlıkla genelde tedavi edilebilir olsa da tehlikeli hale gelebilir. Tedavi edilmediği taktide çok ciddi sağlık sorunları görülecektir.

Kedilerde mantar enfeksiyonunun görülmesi haline diğer hayvanlara ve insanlara geçme tehlikesi de bulunmaktadır. Bu nedenle tedavi edilmelidir. Kediden insan bulaşan mantar belirtileri görülmeye başladığı taktirde en kısa sürede uzman bir hekime başvurulması gerekiyor.

Kedilerde mantar sadece bulaşıcılık gösterebilmesi nedeniyle değil, kedinin yaşam kalitesini de önemli ölçüde düşürdüğü için tedavi edilmelidir. Hayvanlarda mantar tedavisi insanlara göre farklılık gösterse de benzerlik taşır. Özellikle kedilerin önceden mantar ve parazit gibi hastalıklara karşı korunması için aşılarının tam olması en önemli kriterdir.

Eğer kedinizde mantar hastalığı olduğundan şüpheliyseniz, zaman fark etmeksizin 7/24 veteriner kliniklerine götürebilir ve düzenli kontrollerini sağlayabilirsiniz.